Roheettevõtluse portaal
Roheettevõtluse portaal
Sulge otsing
  • Menüü
    • Roheettevõtja ABC
    • Ringmajandus, pakendid ja tekstiil
    • Puhas toit ja põllumajandus
    • Energia ja transport
    • Turism
    • Ettevõtjate lood
    • EENA Roheklubi raamatu- ja filmisoovitused
  • Kasulikku lugemist
  • Sündmused
    • Roheettevõtluse programm
    • Koolitused
    • Veebinarid
    • Toimunud veebinarid
    • Konverents “Roheliselt on võimalik”
    • Vaata kõiki
  • Roheettevõtluse kogukond
SiseneSisene
Otsing
Otsing
Sulge otsing
SiseneSisene

Nõuanded alustavale roheettevõtjale: kuidas kirjeldada ja mõõta oma tööprotsesse

Igal tegevusel on protsessid, mida on mõistlik kaardistada ning nende mõju keskkonnale hinnata. Hindamisküsimused sõltuvad valdkonnast. Allpool toodud küsimustikku saab vastavalt vajadusele kohandada. 

TOORAINE

Kas tootmine on säästlik? Kas kasutame standardeid, mis kinnitaks, et tooraine on toodetud kasutades parimaid praktikaid? Kas tooraine on kohalik? Kuidas see mõjutab kohalikku kogukonda? Õhkuheide? Vetteheide? Maa saastumine? Maa kasutamise mõju mitmekesisusele/inimestele?

TRANSPORT

Kas toorainet tuuakse kaugelt? Kas kasutame keskkonnasõbralikke lahendusi? Kas logistiliselt on leitud parim lahendus? Jäätmed?

TOOTMINE

Kui suur on energia- ja ressursisääst? Kuidas kontrollime ja vähendame praagi teket? Kas pakendid on keskkonnasõbralikud? Kas tootmises kasutatakse kvaliteetstandardeid? Kas töötajate heaoluga on arvestatud? Kas toode on ohutu inimese tervisele? Kas tooraine hankes/ostus on arvestatud jätkusuutlikkust?

Hindama peab ka järgmisi aspekte: ohtlike jäätmete ja muude jäätmete teke, müra, õhku- ja vetteheide ning õigusaktidele vastavus. 

LADU

Millised on laotingimused ja energiasääst? Kas on välja töötatud laojäägi kontrollsüsteem?

MÜÜK, TURUNDUS

Kus müüakse? Kas partner on vastutustundlik? Kas turundusmaterjalid on keskkonnasõbralikud? Kas kasutatakse eetilisi võtteid?

JÄÄTMED

Mis saab tootest/pakendist pärast kasutamist? 

Allpool on toodud kaks näidet: üks tootmisest ja teine teenuse pakkujalt. 

Näide 1: Saia tootmine



Näide 2: Ürituste korraldamine

Rohemõõdikud

Nii, nagu on eesmärgid müügile ja kasumile, on eesmärgid ka jätkusuutlikkusele. Ent selleks on vaja teada, mida me oluliseks peame ning kuidas edu hinnata. Siin tulevad appi KPI-d (Key Performance Indicators) ehk tulemuslikkuse võtmemõõdikud. Nii tekib meil reaalne mõõdetav ülevaade ning oskame hinnata oma tegevuse jälge. Mõõdiku määramisel on oluline hinnata, et

  • mõõdetakse seal, kus ettevõttel on suur mõju;
  • mõõdikute põhjal on võimalik teha muudatusi;
  • mõõdikud on seotud ettevõtte eesmärkidega.

Kuna tulemusi mõjutavad mitmed erinevad aspektid, on mõõdikud seotud kindla ettevõttega: ruutmeetri kohta, tükki toote kohta, töötunni kohta – olenevalt, mis mõõdikuid mõjutavad. Näiteks tehases sõltub elektrikulu sellest, kui palju tehakse töötunde. Samas poes mõjutab kulusid see, kui palju on poes ruutmeetreid. 

Erinevad jätkusuutlikkuse mõõdikute näited:

Vesi, elekter, kütus, küte, jahutus (külmaaine leke), kohaliku tooraine %, CO2, jäätmed, tööõnnetused, haigustundide arv, töötajate voolavus, palgalõhe ja sooline võrdsus juhtide seas.

Loe ka:

Viie tähtsama rohemõõdiku kohta loe lähemalt siit

Leia inspiratsiooni meie rohejuhendist!

LAE ROHEJUHEND ALLA SIIT

Vaata ka:

Vaata järele oluline seminar ESG aruandluse kohta siit

 

“Naised ettevõtluses-roheline ja hooliv maailm” programmi raames loodud veebinari:

ESG JA JÄTKUSUUTLIKKUSE TEADLIK JUHTIMINE ETTEVÕTTES – PRAKTILISELT JA LIHTSALT”.

Üha kasvav ebastabiilsus ühiskondades, majanduses ning selgemini tajutavad keskkonnaprobleemid on tõstnud ettevõtete vastutuse, rolli ja mõju juhtimise teemad aktuaalsemaks kui varem. On selge, et 2023. aasta toob ettevõtete keskkonna-, sotsiaalsed ja juhtimisküsimused (ESG – environmental, social governance) ning mõjud strateegilisele ja äritegevust otseselt mõjutavale tasemele. ESG juhtimine mõjutab ettevõtete riske ja võimalusi turul püsida ning kasvada. Eelkõige võimalusi saada rahastust pankadelt ja investoritelt, müüa oma tooteid/teenuseid eri turgudel, olla konkurentsivõimeline talentide seas ja samuti olla usaldusväärne koostööpartner laiemalt. Seega, on selge, et  „nice to know“ teemast on saamas „need to know“ küsimus, ilma milleta juba 2023. aastal ettevõtted pikaajalist strateegiat ja arengut planeerida ei saa.

Lektor: Maris Ojamuru, Sustinere asutaja ja ESG ekspert-nõustaja

Roheettevõtluse portaal
  • Veebinarid
  • Konverents “Roheliselt on võimalik”
  • Roheettevõtja ABC
  • Ringmajandus
  • Ettevõtjate lood
  • Roheresolutsioon
  • Tiim
  • Võta ühendust
  • Privaatsustingimused
  • Müügi- ja kasutustingimused
  • Partnerid
  • Roheettevotlus.ee
  • Baasterminid
  • Töökuulutused valdkonnas
  • Abi ettevõtlusega alustamisel
  • Rahastamisvõimalused
  • Lingikogu
  • Avatud projektivoorud
  • Kalkulaatorid
Facebook Facebooki leht
Facebook Facebooki grupp
Facebook Instagram
Facebook Youtube
Facebook LinkedIn
© Roheettevõtluse portaal 2025