Nõuanded alustavale ettevõtjale:
Kuidas rohekommunikatsiooni alustada?
Ääretult oluline on enda jaoks sõnastada, miks me seda äri teeme, mida me tahame öelda, mis on meie väärtused ja kuidas me seda äri teeme. Seejärel saame liikuda juba kommunikatsiooni praktilise tööriistakasti juurde.
Maailmakuulsa autori Simoni Sineki nn. kuldse ringi teooria selgitab, kuidas saavad juhid oma äris luua koostööd, usaldust ja muutusi. Sineki uurimuse – kuidas kõige edukamad organisatsioonid mõtlevad, tegutsevad ja suhtlevad – üks järeldustest oli see, et kui ettevõtte loomist alustada küsimusega „Miks?” ning kui seda küsida igas protsessi loomeetapis või muutuste perioodis, siis loob see edu.
Seega peaks meie turunduse ja kommunikatsiooni esimene küsimus olema „MIKS me seda ettevõtet teeme, MIDA me teeme ja KUIDAS me teeme?”
Turundajatele on need küsimused eriti olulised, kuna annavad vastuse sellele, millist sõnumit soovime edastada. Lisaks aitab selline formaat kaasa sõnumi abil konkurentidest eristumisele.
MIKS? = ETTEVÕTTE MISSIOON
Simon Sinek soovitab, et enne, kui ettevõtja vastab küsimusele „Mida?”, peaks ta vastama küsimusele „Miks?” Missioon kajastab infot, kuidas ettevõte plaanib visioonini jõuda, miks ettevõte eksisteerib ja millist väärtust ta loob. Missioon peab olema lühike, kergesti arusaadav, meeldejääv, eristav ja paindlik.
Miks-küsimusele vastamist toetab see, kui ettevõte mõtleb läbi, mida ta pakub klientidele, töötajatele ja omanikele.
KUHU SOOVIN JÕUDA? = VISIOON
Visioon on enamasti lühike ja koosneb soovitavalt paarist lausest, mis vastavad küsimusele „Kuhu sa tahad oma äriga viie aasta pärast jõuda?”. Seda aitab sõnastada ülejäänud äriplaani lahtikirjutamine, sest nii mõistame, mida tulevik ettevõttele tuua võiks. Hästi sõnastatud visioon on konkreetne, kergesti meeldejääv, mõõdetav ja sisaldab pakutava teenuse või toote kirjeldust. Nii ei ole see kasulik ainult äriplaani koostamisel, vaid annab vajalikke suuniseid ka ettevõtte juhtimisel.
- Visioon on lühike, soovitavalt 1-2 lauset;
- Visioon on lihtne ja kergesti meeldejääv;
- Visioon kirjeldab, mida ettevõte teeb (nt viide tegevusvaldkonnale, tootele, teenusele, väärtusele vms);
- Visioon on konkreetne (tähtaeg, mõõdetav tulemus vms);
- Visioon kajastab ettevõtte tuleviku ambitsiooni ehk lõpptulemust, kuhu soovitakse jõuda.
Eesmärgid
Eesmärgid jaotuvad lühiajalisteks (kuni 1 aasta), keskmise pikkusega (1-5 aastat) ja pikaajalisteks (5+ aastat). Kui pikaajalised eesmärgid ei pea olema väga täpselt paigas, siis lühiajalised ja keskmisega pikkusega eesmärgid tuleb selgelt välja tuua. Eesmärkide väljatöötamisel tuleb meeles pidada, et need peavad olema saavutatavad, mõistetavad ja mõõdetavad ehk seotud kindla ajakavaga. Ülejäänud äriplaan tõestab, kas need on teostatavad või mitte.
Väärtused
Rusikareegel on, et ettevõttel võiks olla 3–6 väärtust, mis moodustavad omavahel sidusa terviku ehk mis ei ole vastuolus ja toetavad üksteist. On oluline eristada väärtusi, mida kommunikeeritakse näiteks ettevõtte kodulehel oma sihtgrupile mainekujunduslikel ja ametlikel eesmärkidel, ning nn sisemisi väärtusi, mis on suunatud kollektiivile käitumise ja otsustusprotsesside kujundamiseks. Mainekujunduslikke väärtusi rakendatakse näiteks missiooni ja visiooni sõnastamisel, sisemisi väärtusi aga juhtimisel ja jooksvate otsuste langetamisel.
Loe ja kuula:
Loe ja kuula lähemalt, kuidas oma äriideele anda sisu ja väärtus, mis kõnetab nii ennast kui ka potentsiaalset klienti.
https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action/transcript?language=et
https://simonsinek.com/commit/the-golden-circle
Vaata ka:
“Naised ettevõtluses-roheline ja hooliv maailm” programmi raames loodud vebinari
Uuringud näitavad, et üle maailma on tarbijate teadlikkus tõusu teel ja nad hoolivad rohkem kui kunagi varem sellest, kuhu nende raha läheb. Tarbija tahab olla kindel, et tooted või teenused, millele nad oma kulutused teevad, aitavad kaasa ühiskonna ees seisva suure väljakutse – keskkonna saaste ja sellest tulenevate kahjustuste – lahendamisele. Kuidas aga rääkida klientidele ja laiemale avalikkusele, et teie ettevõte on roheline?
Loe lähemalt rohelise ettevõtte kommunikatsiooni kohta Rohejuhendist Roheettevõtjale