Mis on rohepesu ja kuidas sellest hoiduda?
Rohepesu ehk ökoeksitamine on turundusvõte, teadlik tarbija eksitamine, mille puhul keskkonnakahjulikku tegevust esitatakse üldsusele keskkonna suhtes positiivsena. Tarbijale jäetakse mulje keskkonnahoidlikust tegevusest, mida reaalsuses tegelikult ei ole. Toodet või teenust kujutatakse keskkonnasõbralikuna vaid turunduse eesmärgil, kuigi tegelikult ei ole tootel keskkonnahüvesid või on need peaaegu olematud. Reaalsuses võidakse tegutseda hoopis keskkonda kahjustavalt.
Keskkonnahoidlik äritegevus ei ava mitte ainult uut turgu rohelistele ettevõtetetele, vaid tähendab ka olemasolevate klientide soodsat suhtumist ja toetavat valitsuse poliitikat, mis aitab ettevõttel veelgi rohkem kasvada.
Kuidas rohepesu ära tunda?
Kujundus, visuaal. Toote pakendil ja reklaammaterjalil on kasutatud pilte looduskeskkonnast: lehed, loomad, linnud, puud. Keskkonnasõbralike toodete pakendid on enamasti lihtsa kujunduse ja väljanägemisega või üldse pakendivabad.
Eksitavad etiketid, märgised. Ebatõesed sildid. Tooted kannavad märgistust sertifitseeritud, 100% orgaaniline, naturaalne jne toetava teabeta. Mõnikord kasutatakse ka tootja enda poolt loodud märgiseid. Tootjad võivad välja arendada ka isedeklareeritavad keskkonnamärgised, kuid erinevalt rohepesust kirjeldatakse siis ka protsessi ja tingimusi, millele tooted vastavad. Rohepesu puhul infot märgise sisu kohta ei anta.
Keskkonnamärgiste võltskasutus. Tootele lisatakse mõni ametlik märgis, kuid tegelikkuses ei ole tootja seda taotlenud või pole tootja tingimustele vastanud ning märgist ei ole välja antud.
Peidetud kauplemisinfo. Ettevõtted võivad esitleda end keskkonnasõbraliku ja jätkusuutlikuna mingis kindlas valdkonnas, kuid neil on keskkonnavaenulikud praktikad mõnes teises vallas. Näiteks võivad olla riided toodetud looduslikest materjalidest, kuid tootmisel kasutatakse mürgiseid kemikaale, keskkonnamürgid paisatakse puhastamata veekogusse või kasutatakse lapstööjõudu. Sellistel juhtudel negatiivsete aspektide kohta infot ei jagata.
Ebaolulised väited. Mõnikord näeme silte, mis väidavad, et toode on vaba teatud kemikaalidest. Tegelikult võib see aine olla seadusega keelatud ja toote reklaamimine rohelisena on eksitav.
Toote reklaamimine loodussõbralikuna ühe konkreetse tunnuse alusel, samas kui kogu ülejäänud tootmine ja toote omadused ei ole keskkonnasäästlikud.
Võrdlemine veel hullemaga. Võrreldakse kas üldiselt või konkreetselt mõne teise tootega, mis on veel vähem keskkonnasõbralik. Ebaaus konkurents.
Kuula ka:
Harri Moora, SEI. Podcast „ Kas rohepööre või rohepesu“
Loe ka:
Vaata ka:
“Naised ettevõtluses-roheline ja hooliv maailm” programmi raames loodud vebinari, mille raames räägib AS Kaubamaja Grupi jätkusuutlikkuse koordinaator Erika Pihl ka rohepesust