Roheettevõtluse portaal
Roheettevõtluse portaal
Sulge otsing
  • Menüü
    • Roheettevõtja ABC
    • Ringmajandus, pakendid ja tekstiil
    • Puhas toit ja põllumajandus
    • Energia ja transport
    • Turism
    • Ettevõtjate lood
    • EENA Roheklubi raamatu- ja filmisoovitused
  • Kasulikku lugemist
  • Sündmused
    • Roheettevõtluse programm
    • Koolitused
    • Veebinarid
    • Toimunud veebinarid
    • Konverents “Roheliselt on võimalik”
    • Vaata kõiki
  • Roheettevõtluse kogukond
SiseneSisene
Otsing
Otsing
Sulge otsing
SiseneSisene

Tuleviku kontor on roheline – kas ka sinu oma?

Loo autor: Maarja Kalmet

Mis teeb ühest kontorist rohelise kontori? Miks peaksid organisatsioonid keskkonnahoidlikult toimima ja kuidas seda igapäevases töökeskkonnas ellu viia? Eesti Keskkonnajuhtimise Assotsiatsiooni (EKJA) tegevuse ning rohelise kontori süsteemi eestvedaja Kertu Uiboleht avab intervjuus tausta, jagab inspireerivaid näiteid ja kasulikke nippe, kuidas ka väikeste sammudega saavutada suuri muutusi. Saame  teada, miks järjest rohkem organisatsioone panustab rohelisemasse töökeskkonda ja ehk leiad siit ka mõtteid, kuidas enda kontorit samm-sammult keskkonnasõbralikumaks kujundada.

Millal sai alguse keskkonnahoidliku ehk rohelise kontori initsiatiiv ning kes on  selle taga?

Rohelise kontori idee sai alguse Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse (SEI Tallinna) osalemisest rahvusvahelises projektis NeGOSE (Network for Green Office Standardisation in the EU) aastatel 2011–2013. Projekti eesmärk oli luua rohekontori raamistik ning edendada keskkonnasäästlike ja tervislike kontorite loomist Euroopa Liidus. Partnerriikideks olid Eestile veel Belgia, Bulgaaria, Rumeenia ja Sloveenia. Eesti poolt juhtisid projekti SEI Tallinna vanemeksperdid Harri Moora ja Evelin Piirsalu ning Karin Kilk, kes aitasid kohandada materjale kohalikele oludele ja läbi viia koolitusi. Mina võtsin rohelise kontori süsteemi koordinaatori rolli üle 2022. aastal, kui asusin tööle SEI Tallinna keskusesse.

Kes annab välja rohelise kontori tunnistust ning kui kaua see kehtib?

Rohelise kontori tunnistust väljastab Eesti Keskkonnajuhtimise Assotsiatsioon (EKJA) ning tunnistus kehtib kolm aastat. Seejärel viiakse ettevõttes läbi audit, mille eduka läbimise järgselt pikendatakse tunnistuse kehtivust järgmiseks perioodiks. Olen käinud paljudes organisatsioonides ka ise auditit läbi viimas ja mõnikord olen pidanud tähelepanu juhtima ka kitsaskohtadele.

Kui palju organisatsioone on tänaseks rohelise kontoriga liitunud? Kas nende hulgas on ka väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid?

Tänaseks on rohelise kontoriga liitunud 95 kontorit. Pigem on liitujateks suured kontorid, kuid on ka väikese ja keskmise suurusega kontoreid. Ettevõtte suurusel ei ole tähtsust, nõudmised on kõikidele organisatsioonidele ühesugused. Rohelise kontoriga liitumise tasud sõltuvad töötajate hulgast ning need on väikestele ettevõtetele soodsamad. Julgustame liituma ka väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid.

Millest alustada, kui kontoril tekib huvi liituda?

Rohelise kontori süsteemi keskne dokument on kontrollküsimustik, kus on välja toodud kriteeriumid. Rohelise kontori sertifikaadi taotlemise eelduseks on see, et esimese taseme kriteeriumid on täidetud.

Millist abi ja tuge on liitunud organisatsoonidel võimalik EKJA käest saada?

Meie kodulehel on vajalikud materjalid, mida taotlejad ja ka juba tunnistuse saanud ettevõtted saavad kasutada. Igal kevadel toimub ka rohelise kontori teemaline koolitus, mis on mõeldud alustajatele, aga miks mitte ka vanadele olijatele. Sellel aastal toimub see 29. mail.  Samuti on meil põhjalik käsiraamat, kust leiab paljudele küsimustele vastused. Alati võib nõu ja abi küsida ka EKJA-ga otse ühendust võttes.

Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskusel on samuti rohelise kontori sertifikaati. Kuidas on rohelise kontori initsiatiiv teie enda organisatsioonis üles ehitatud?

Jah, SEI Tallinn sai rohelise kontori tunnistuse 2019. aastal. Selle raames koostasime jäätmete liigiti kogumise juhendid ja keskkonnahoidliku töötaja meelespea. Lisasime kontorisse meeletuletavaid silte (nt pistikute juures teated „Kustuta tuli!“). Meil on kolmeliikmeline Rohelise kontori töögrupp. Igal aastal koostame mõõdikutega tegevuskava ja kogume kontori tarbimise andmeid (elektri- ja veetarbimine, jäätmete tekke kogused, paberikasutus, soojusenergia tarbimine jm). Lisaks valime keskkonnahoidlikke ja jätkusuutlikke tooteid ning majapidamistarbeid. Eelistame tooted, millel on Põhjamaade Luige või ELi ökomärgis. Arvutame ka kontoritegevuse süsiniku jalajälge, mis sisaldab töötajate tööle ja koju liikumise andmeid, infot tööreiside kohta jne. Süsiniku jalajälje arvutamine ei ole täna veel rohelise kontori organisatsioonidele kohustuslik, kuid meie oleme sellega juba algust teinud.

Mis hetkel on kõige olulisemad teemad või kesksed punktid rohelise kontori tegevustes?

Võtmekohaks on töötajate kaasamine. See on  kõige aluseks, et roheline kontor toimiks. Väga oluline on kohe alguses tiimiga liituvale töötajale selgitada, mis on roheline kontor ja millised on kokku lepitud käitumisjuhised. Kindlasti on tähtis anda töötajatele ülevaade rohelise kontori tegevusplaani eesmärkidest ning pakkuda võimalust teha ettepanekuid uuteks tegevusteks või tegevuste parendamiseks.

Mõnel organisatsioonil on ka eraldi koolitusprogramm, mille kõik töötajad peavad läbima. On rohelisi kontoreid, kus on eraldi kommunikatsioonikanal, kuhu infot postitatakse  ja seal on võimalik töötajatel ning tööandjal jooksvalt ettepanekuid teha ning suuniseid edastada (nt võib see olla Teams’i kanal). Kanalis saab viidata ka puudujääkidele ja teha seda võimalikult vahetult, näiteks kui keegi on jäätmeid valesti sorteerinud. See pigem on siiski suuremate organisatsioonide praktika.

Milliseid konkreetseid tegevusi või algatusi on kontorid rakendanud, et motiveerida tiimi rohelisemaid harjumusi omaks võtma? Too välja mõned silmapaistvamad näited ja jaga häid nippe.

Rohelise kontori töös hoidmine on efektiivsem, kui järjepidevalt esitada töötajatele üleskutseid, mis motiveeriksid keskkonnahoidlikumalt tegutsema. Kõige olulisem on töötajaid motiveerida.

Väljakutsed on kaasahaaravad, muidugi palju oleneb ka seltskonnast. Näiteks meil SEI Tallinnas on juba teist aastat käimas igakuine bingomäng, kus töötajad peavad täitma erinevaid ülesandeid või vastu võtma väljakutseid. Tegevused on seotud muuhulgas ka rohelise kontori tegevuskavast tulenevate eesmärkidega. Tublimaid tunnustatakse ja neile jagatakse sümboolseid auhindutöötajate koosolekul. Mäng on osutunud uskumatult populaarseks ning tekib lausa võistlushasart! Kõik töötajad löövad kaasa ja osalevad vähemalt ühes tegevuses. Seda on tore kõrvalt jälgida, kuna paljud peavad end ületama (nt taliujumise väljakutse), et võimalikult paljude tegevuste taha oma nime märkida saaks. Peab tõdema, et tunnustuse ja prääniku kasutamine töötab.

Rohekontorites koostatakse ka erinevaid täiendavaid juhendeid, näiteks jätkusuutlike sündmuste korraldamise juhend, keskkonnahoidliku reisimise põhimõtted jne. On kontoreid, kus on ukse peal meeldetuletav pilt või silt „Kas võtsid karbi kaasa?“, et vähendada ühekordsete pakendite tarbimist. Liigiti prügi kogumine tuleks teha lihtsaks ja  arusaadavaks. Tööandjale parim soovitus oleks see, et muutke keskkonnahoidlik käitumine töötajale mugavaks ja vastupidine käitumine ebamugavaks.

Sotsiaalse vastutuse poole pealt on kontoreid, kus antakse töötajale üks tasustatud vaba päev heategevusega seotud tegevuseks. Samuti on näiteid erinevatest koostööprojektidest või algatustest. Populaarsed on ka ühised koosviibimised ja -tegemised (nt metsaistutamine, prügikoristamine jm). Hästi töötab sõnaline tunnustamine ja selle kaudu motiveerimine. Positiivne sõnum töötajatele, et nad on päriselt midagi olulist teinud. Näiteks on rohelisi kontoreid, kes tellivad endale kontorisse koostöös Uuskasutuskeskusega kogumiskasti riiete, tehnika jm kogumiseks. Organisatsioonides antakse välja ka auhindu „Rohetegu“ või „Rohetegija“. Korraldatakse keskkonnanädalaid ja -kuid.

Igasugused liikumist edendavad tegevused(kontorivõimlemine, liikumiskoosolekud jne)  kuuluvad samuti rohelise kontori  juurde. Toetatakse ka töötajate vaimset tervist (nt koostööleping vaimse tervise teenuste pakkujaga, koolitused, teavitustöö jm).

Kuidas peavad rohelise kontori põhimõtted kajastuma organisatsiooni protsessides ja tarnijate valikutes?

Rohelises kontoris peaks olema keskkonnahoidlike ostude juhend ehk kindlad tooted või teenused, mida kasutatakse. Kriteeriumite raames peavad puhastusvahendid ja pabertooted olema ökomärgistega. Samuti tuleb IT-seadmete ostmise puhul arvestada energiatõhususega.

Kuidas mõõdate või hindate edusamme keskkonnasäästlikkuses SEI Tallinna kontoris?

Vaatame üle terve aasta tarbimise andmed ja analüüsime, kas meil on mingid mõõdikud vähenenud. Tähtis on, et need ei oleks suurenenud. Jälgime ka keskkonnategevuskava täitmist, ja seda, millised eesmärgid on saavutatud.

Kas ja kuidas edastate keskkonnaalaseid eesmärke ja tulemusi organisatsioonis?

SEI Tallinnas toimub igal aastal töötajatele mõeldud seminar sisekommunikatsiooniks ja tulemuste esitlemiseks. Seminaril antakse töötajatele ülevaade sellest, kuidas keskkonnategevused eelmisel aastal on realiseerunud.

Mis on olnud seni suurimad takistused või õppetunnid rohelise kontori rakendamisel?

Kõige suuremaid tagasilööke toob rohelise kontori tegevustele ja järjepidevusele see, kui eestvedaja vahetub, sest siis võib juhtuda, et süsteem ununeb. Vastumürgiks on see, kui  kõik kokku lepitud põhimõtted on selgelt kirja pandud ja töötajatele kättesaadavad. Uuel eestvedajal on hea nende järgi edasi liikuda.

Millised on järgmised sammud või tulevikuplaanid seoses rohelise kontori algatuse arendamisega?

Rohelise kontori kriteeriumeid sai viimati uuendatud 2022. aastal. Kuna Eestis muutuvad nüüd jäätmete liigiti kogumise nõuded, tuleks need selle pilguga üle vaadata. Oluline on, et kriteeriumid oleksid ka muude keskkonnavaldkonna suundade ja arenguga kooskõlas. Plaanis on rohelise kontori süsteem viia kooskõlla ka roheväidete direktiiviga.

Millise rohelise kontori koordineerimisega seonduva saavutuse üle oled kõige uhkem?

Kui midagi eraldi välja tuua, siis ma arvan, et suurim saavutus on käsiraamatu uuendamine, mis oli pikk ja põhjalik protsess. Lisaks ka see, et rohelise kontori süsteem on viimastel aastatel muutunud järjest populaarsemaks ja huvi liitumise vastu on kasvanud. Alates 2023. aastast on aastas lisandunud umbes 30 uut rohelise kontori tunnistusega organisatsiooni.

Miks julgustada organisatsioone rohelise kontoriga liituma ja millist väärtust see organisatsioonile loob?

Rohelise kontori tegevuskava aitab luua raamistiku keskkonnategevuse arendamiseks. See näitab, et organisatsioon võtab endale kohustuse keskkonnategevusi järjepidevalt arendada. Lisaks annab see võimalusemärgise kaudu oma väärtusi ka avalikult tunnistada, sest märgis on tuntud ja kindlate kriteeriumidega. Rohelise kontori tunnistus on kvaliteedimärk.

Intervjuu tehtud 15. mail 2025

Rohkem infot rohelise kontori põhimõtete, kriteeriumide ning tunnistuse taotlemise kohta leiab siit: https://ekja.ee/et/roheline-kontor/

Foto: https://unsplash.com/photos/black-leather-rolling-armchair-near-white-wooden-desk-bXmfBgobSMI 

Kasulikku

Vaata kõiki
InspiratsioonKasulikku

Tuleviku kontor on roheline – kas ka sinu oma?

InspiratsioonKasulikku

Tule ela kaasa sotsiodraamale Ettevõtluskindluse laval, Arvamusfestivalil. Sotsiodraama: „Kuidas tappa väikeettevõtjat?“

Kestlik personalijuhtimine
InspiratsioonKasulikku

Roheline personalijuhtimine –inimeste kaudu muutuseni

Roheettevõtluse portaal
  • Veebinarid
  • Konverents “Roheliselt on võimalik”
  • Roheettevõtja ABC
  • Ringmajandus
  • Ettevõtjate lood
  • Roheresolutsioon
  • Tiim
  • Võta ühendust
  • Privaatsustingimused
  • Müügi- ja kasutustingimused
  • Partnerid
  • Roheettevotlus.ee
  • Baasterminid
  • Töökuulutused valdkonnas
  • Abi ettevõtlusega alustamisel
  • Rahastamisvõimalused
  • Lingikogu
  • Avatud projektivoorud
  • Kalkulaatorid
Facebook Facebooki leht
Facebook Facebooki grupp
Facebook Instagram
Facebook Youtube
Facebook LinkedIn
© Roheettevõtluse portaal 2025