Jätkusuutlik juhtimine – juhtimine roheettevõtluses
Autor: Mari Kooskora
Täna võib juba päris kõva häälega välja öelda, et just jätkusuutlik tegevus ja roheline mõtlemine aitavad äritegevuses edukaks saada ja jääda. Paljud ettevõtjad on mõistnud, kui oluline on olla võimalikult säästev ja „roheline” ning pöörata tähelepanu sotsiaalsetele küsimustele. Üha rohkem ettevõtteid seda ka teevad. Keskendudes vaid keskkonnale ja sotsiaalsetele teemadele ning jättes juhtimisega seotud küsimused tagaplaanile, võivad ettevõtte tulemused paraneda vaid lühiajaliselt. Pikemaajalise edu saavutamisel ja hoidmisel on ülioluline, et ka ettevõtte juhtimine oleks jätkusuutlik.
Mis on jätkusuutlik juhtimine?
Jätkusuutlik juhtimine tähendab terviklikku lähenemist äritegevusele eesmärgiga aidata tagada nii ettevõtte enda kui ka temaga seotud huvigruppide ning keskkonna jätkusuutlikkus. See on strateegiline valik ja teadlik otsus, mis pole küll kerge, nõudes teadmisi, pühendumist ja aega, kuid aitab ettevõttel tulla paremini toime pidevalt muutuvas keskkonnas, maandada riske, säilitada konkurentsivõimelisus, hoida parimaid töötajaid ning olla usaldusväärne koostööpartner.
Jätkusuutlik juhtimine on juhtimisstrateegia, mille puhul kõik ettevõttes tehtud otsused on hoolega läbimõeldud ja suunatud väärtuse loomisele viisil, mis arvestab oluliste huvigruppide ootustega, ei kahjusta keskkonda ning suudab tagada enda majandusliku heaolu ja püsima jäämise. See sisaldab kindlaid põhimõtteid, jagatud väärtusi, millest peetakse kinni ja millele jäädakse kindlaks ka keerulisematel aegadel, ühiselt loodud ning kõigi liikmete poolt omaks võetud tegevuspoliitikaid, mis on aluseks ettevõtte igapäevases tegevuses.
Jätkusuutlik organisatsioonikultuur
Jätkusuutlikult juhitud ettevõtte juht on oma eetilise käitumise ja tegevusega teistele liikmetele eeskujuks – teda jälgitakse ja talle järgnetakse. Ettevõtte töökeskkond ja organisatsioonikultuur aitab hoida häid omavahelisi suhteid, avatud ja ausat suhtlust, motivatsiooni panustada ühise väärtuse loomisesse ja soovi õppida juurde ning edasi areneda. Organisatsiooni liikmed tunnevad, et neid ja nende tööd hinnatakse ja väärtustatakse, töö, mida nad teevad, on mõtestatud ja mõjuga ning oluline ettevõtte eesmärkide saavutamisel. Nad ei karda avaldada oma mõtted ja seisukohti, olla teistest erinevad ning teha vigu, nad on pühendunud ja uhked oma töö ning ettevõtte üle.
Parimate tulemuste saavutamiseks on vaja selgitada välja olulised huvigrupid ja nende ootused ning kaasates neid strateegiliste küsimuste arutellu on võimalik leida parim viis koostööks, samuti aitab see tunda ära võimalikud riskid ja jõuda sobivaimate lahendusteni. Jätkusuutlikult juhitud ettevõtte liikmed, kliendid ja koostööpartnerid on lojaalsed, hea koostöö aluseks on usaldus ja avatud kommunikatsioon, võimalikud probleemid ning konfliktsed olukorrad lahendatakse kiiresti, loovalt ja sünergiliselt. Antakse ausat ja avatud tagasisidet ka juhile endale, probleemidest räägitakse aegsasti ja enne kahjustavaks muutumist.
Jätkusuutlikult juhitud ettevõttes teatakse, et jätkusuutlikkus on pikaajaline pühendumus ning ka väikesed sammud võivad aja jooksul kaasa tuua olulisi muutusi. Jätkusuutlike põhimõtete integreerimine oma äritegevusse võib mitte ainult viia paremate tulemusteni, vaid meelitada ka keskkonnateadlikke kliente ja investoreid, tõsta konkurentsivõimelisust.
Praktilised näpunäited
Lisan siia juurde mõned praktilised näpunäited ettevõtjatele, kes soovivad oma äritegevuses rakendada jätkusuutlikku juhtimist:
- Selge eesmärk: Sõnastage selgelt oma ettevõtte jätkusuutlikud eesmärgid ja missioon. Määrake väärtused ja põhimõtted, mis suunavad teie pingutusi ja veenduge, et need oleksid kooskõlas ettevõtte üldiste ärieesmärkide ja jätkusuutliku juhtimisega.
- Tegevuste ja riskide analüüs: Hinnake oma praegust tegevust ja riske, et tuvastada valdkonnad, kus saab teha paremini või vaja midagi muuta. See võib hõlmata näiteks erinevate tegevuspraktikate, valdkondade, huvigruppide, koostööpartnerite, tarneahela, energia tarbimise, jäätmete tekkimise jms analüüsimist.
- Mõõdetavad eesmärgid: Sõnastage konkreetsed, mõõdetavad, saavutatavad, asjakohased ja ajaliselt piiritletud (SMART) eesmärgid oma jätkusuutlike tegevuste jaoks. Need eesmärgid aitavad teil jälgida edusamme ja hoida fookust.
- Prioriteedid ja fookus: Alustage mõne olulise jätkusuutliku algatusega, mis sobib teie ettevõtte ja tegevusvaldkonnaga. Liiga paljude asjade korraga käsile võtmine võib olla ülekoormav ja osutuda vähem tõhusaks.
- Liikmete kaasatus: Ettevõtte liikmed mängivad jätkusuutlike pingutuste edendamisel olulist rolli. Looge jätkusuutlik kultuur, kaasates tiimi otsuste tegemisse, julgustades neid panustama ja pakkudes toetust ning vajadusel koolitust jätkusuutlike praktikate rakendamisel.
- Ringmajanduse põhimõtted: Leidke võimalusi jäätmete vähendamiseks ja ringmajanduse edendamiseks. See võib hõlmata toodete disainimist, arvestades nende vastupidavust, parandatavust ja taaskasutatavust ning viise jäätmematerjalide uuesti kasutamiseks.
- Vastutustundlikud hanked: Valige tarnijad ja partnerid, kes jagavad teie pühendumust jätkusuutlikkusele. Tehke valik arvestades partnerite tegevust ja käitumist, tooraine ja -materjalide päritolu ja koostist, keskkonnasõbralike transpordivahendite ning materjalide kasutust ja õiglasi tööpraktikaid.
- Energiatõhusus: Rakendage energiasäästumeetmeid, näiteks kasutades LED-valgustust, optimeerides kütte- ja jahutussüsteeme ning investeerides taastuvenergiaallikatesse, eelistades päikesepaneele ja tuulegeneraatoreid.
- Pakendid ja jäätmed: Minimeerige pakendijäätmeid, kasutades keskkonnasõbralikke materjale ja uurides viise liigse pakendamise vähendamiseks. Rakendage taaskasutamist ja komposteerimist ka oma tööruumides.
- Jätkusuutlik transpordivalik: Julgustage oma liikmeid kasutama ühistransporti, sõidujagamist, jalgrattasõitu või jala käimist. Kui võimalik, rakendage stiimuleid toetades keskkonnasõbralikke valikuid.
- Läbipaistvus ja kommunikatsioon: Teavitage avatult kliente, koostööpartnereid ja teisi huvigruppe oma jätkusuutlikest pingutustest. Läbipaistvus loob usaldust ja näitab teie pühendumust vastutustundlikele äripraktikatele.
- Innovatsioon: Kasutage innovatiivseid lahendusi, et arendada tooteid või teenuseid, mis lahendavad keskkonna- ja sotsiaalseid väljakutseid, aitavad tõsta elukvaliteeti. Jätkusuutlik innovatsioon võib avada uusi turuvõimalusi ja eristada teid konkurentidest.
- Pidev areng: Jätkusuutlikkus on pidev teekond. Hinnake regulaarselt oma tegevusi, analüüsige nende mõju ja kohandage oma strateegiaid õppetundide ja muutuvate olude põhjal.
- Koostöö ja õppimine: Liituge valdkonna võrgustikega, osalege temaatilistel konverentsidel ja tehke koostööd teiste ettevõtjatega. Teistelt õppimine võib pakkuda väärtuslikke teadmisi ja ideid.