Pakendite disainijuhendi lugu
Pakendite disainijuhend valmis Keskkonnaministeeriumi ja Rohetiigri koostöös 2022. aasta suvel. Valminud juhend aitab pakendiettevõtjatel, ehk siis kõikidel ettevõtetel, kes pakendeid turule paiskavad, tõsta teadlikkust selles osas, millised pakendid Eesti tingimustes ringlussevõetavad üldse on ning kuidas saaksid ettevõtted aidata kaasa kvaliteetsete materialivoogude tekkele. Lisaks praktilistele suunistele annab juhend ka teoreetilise ülevaate nii pakenditega seotud seaduslikust raamistikust kui ka ringmajandusest laiemalt.
Ringmajanduse eesmärk on kasutada ressursse vähem ja hoida olemasolevad ressursid kauem kasutuses. Seetõttu on ka pakendite ringsüsteemis oluline, et kasutusele võetud materjalid püsiksid ringluses võimalikult kaua. Mõistagi on kõige keskkonnasõbralikum see, kui pakendamist oleks võimalik üldse vältida. Kui see aga ei ole võimalik, tuleks alustada ülepakendamise vältimisest, korduvkasutatavate pakendite valimisest ning kergesti ringlussevõetavate materjalide eelistamisest. Keskkonnahoidliku pakendi hindamisel tuleb aga hinnata kogu pakendi olelusringi alustades ressursside tootmisest ning pakendi kasutamise eesmärgist kuni ringlussevõtuni välja. Ringdisaini strateegiate abil saab toote disainifaasis ehk siis pakendi loomise faasis ära otsustada selle, millisel määral ringmajanduse põhimõtted pakendi keskkonnamõjudes rakendatud saavad.
Tarbijate keskkonnateadlikkus kasvab iga aastaga, samuti ootused ettevõtetele innovaatiliste ja keskkonnasõbralike lahenduste osas. Ettevõte, kes soovib senisest edukam olla, peaks nii oma ärimudeli, tooted kui ka pakendid uue, värske pilguga üle vaatama ning vajalikud muudatused oma protsessidesse võimalikult kiiresti ka sisse viima. Pakendite disainijuhend on sellel teel vajalik tööriist. Alustada tuleks oma pakendite tooteportfelli analüüsist ning juhendi lugemisest. Selle põhjal on võimalik juba hinnata, milliseid pakendimaterjale on võimalik vastavalt juhendile asendada või millisel moel pakendite ringlussevõetavust parandada. Seejärel saaks oma tarnijate poole pöörduda ning nende käest keskkonnahoidlike lahenduste osas nõu küsida või selgitusi paluda. Kui pakendiettevõtja on enda poolt teinud kõik selleks, et pakend oleks võimalikult keskkonnahoidlik, sh ringlussevõetav, siis saaks seda ka kommunikatsioonis tarbija suunal väljendada, julgustades tarbijat pakendeid pakendikonteinerisse viima.
Pakendite disainijuhendi edasist täiendamist haldab Keskkonnaministeerium ning ettepanekute korral peaks ühendust võtma juhendis toodud kontaktidel.
Vaata ka:
“Naised ettevõtluses-roheline ja hooliv maailm” programmi raames loodud vebinari