Lenne-Ann Orusalu: „Ettevõtlus on minu sees alati olemas olnud – see lihtsalt leidis tee välja“
– Lenne-Ann, palun kirjelda, kuidas sinu ettevõtlusteekond alguse sai ja millega Safal Kids tegeleb?
Ma arvan, et ettevõtlikkus on mul lihtsalt veres. Juba kooli ajal, kui käsitöötunnis pidime tegema mingit näidistükki, mõtlesin mina hoopis, et miks raisata aega lappidele, teeks juba päris asja! Nii ma juba põhikoolis tegin omale kampsuneid ja pitsiga kindad. Keskkoolis osalesin ka Supernoova moeshow’l ja paljud need riided läksid pärast müüki. Minu jaoks väga loomulik protsess mitte teha asju kappi või sahtlisse seisma. Ülikooli ajal tegin samuti tellimustöid ja osalesin moeshow’del, hiljem müüsin show’lt jäänud rõivaid, kuni tuli kontoritöö-periood ja ettevõtlus jäi veidikeseks tahaplaanile. Aga see kirg ei kadunud kuhugi – see leidis tee minuni jälle tagasi.
Safal KIDS sai tegelikult alguse Safal Fashion’ina – ma õmblesin rõngassalle naistele. Mulle meeldis mööda kangapoode kolada ja leida väikseid kangajuppe, mida “päästa”. See tunne, kui saad ühest kangast midagi kaunist ja kantavat luua, no see on lihtsalt imeline.
Lastele mõeldud riiete idee tiksus mul mõttes juba ammu. Ma märkasin, et paljud lapsevanemad olid hädas, sest turul olid kas väga tumedad või ainult “roosad ja printsessilikud” valikud. Tahtsin luua midagi, mis oleks neutraalsem, aga siiski mänguline ja äge. Samas teadsin, et enne kui mul endal lapsi pole, on raske täpselt aru saada, mis tegelikult toimib. Nii ma ootasin.
Kui 2016. aasta juulis sündis meie esimene laps, siis juba septembris lõin Safal KIDS Facebooki lehe. Meie esimesed tooted Safal KIDSina olid bodi, beebide haarempüksid ja beebisall – need on siiani täpselt samasugusena alles ja nii paljude emade lemmikud. Need püksid on mugavad ja väga praktilised. Lisaks kõigele muule, hoiavad need ka kõige paremini beebide sokke jalas!
Täna pakume lasteriided suuruses 50–146. Meie riided on tehtud nii, et need oleks lapsele mugavad ja vanemale lihtsad kasutada – ei mingeid liigseid paelu ega krutskeid. Kõik on lihtne, turvaline ja ilus. Safal KIDS kasvas koos minu lastega ja on täna midagi palju suuremat kui ma kunagi oskasin uneski näha!
– Safal KIDS-il on oma vahva ringmajandamise osa, ole hea ja räägi täpsemalt mis te teete ja kust see mõte alguse sai?
Jaa, see on meie jaoks üks hästi südamelähedane teema. Esimestena Eestis on meil „Too tagasi!“ tagastuskampaania. See tähendab, et kliendid saavad meile tagasi saata kõik Safal KIDSi riided – ükskõik, mis seisus need on. Olgu need peaaegu uued, plekilised või isegi pisut katki – me võtame need rõõmuga vastu!
Vastu saab inimene meilt e-poe krediiti. Need tagasisaadetud riided ei jää kuskile kappi seisma – me teeme nad korda, vajadusel parandame ja saadame uuele ringile. Seda kasutatud riiete kategooriat saab uudistada ka meie e-poes ja võtame neid alati ka laatadele kaasa, kus inimesed saavad kohe käega katsuda ja näha, kui hästi need vastu peavad ja millised on meie kangad peale kandmist. Annab koheselt usaldust meie riiete vastu.
Selle idee taga oli tegelikult üsna lihtne mõte – me teadsime, et meie riided kestavad kaua ja näevad ka pärast mitme lapse poolt kandmist head välja. Nii oma laste pealt kui klientide tagasisidest oli selge, et neil on veel eluaastaid ees. Me lihtsalt tundsime, et peame ise näitama eeskuju – et jah, me päriselt ka usaldame oma toodete kvaliteeti. Nii väga, et müüme neid ka teise ringi riietena ise edasi.
Lisaks sellele kasutame ka tootmisest järele jäänud kangatükke maksimaalselt ära – neist sünnivad armsad pisiasjad nagu patsikummid või beebide närimisrõngad. Mitte midagi ei lähe raisku – see on meie jaoks hästi oluline.
Rõõm on tõdeda, et meie kliendid on väga keskkonnateadlikud ja hindavad seda algatust kõrgelt! Tihti on kliendi ostukorvis nii uusi kui ka kasutatud riideid.
– Kuidas sinu kliendid selle riiete ringlema panemise võimaluse vastu on võtnud? Kuidas huvi on olnud või mis tagasisidet oled saanud?
Ma ütlen ausalt – meie kliendid on selle “Too tagasi” kampaania väga soojalt vastu võtnud. Ja mis kõige toredam, iga korraga on huvi aina kasvanud!
2025 aprillis on meil “Too tagasi” kampaania juba neljandat korda. Korraldame seda kaks korda aastas – aprillis ja oktoobris. Aprillikuu kampaania esimestel päevadel tuli juba paarkümmend tagasisaatmise päringut. See näitab, et inimesed juba arvestavad sellega – kui laps kasvab või riie saab oma aja ära elatud, siis teavad nad täpselt, kuhu need riided lähevad.
Meie süsteem töötab lihtsalt – klient kirjutab meile, me saadame vastu tasuta pakikoodi ja kõik, mida tal teha tuleb, on riided kokku panna ja meile saata. Mitte mingit lisakulu, ainult see väike pingutus, et asjad pakki panna.
Esimese kolme kampaania jooksul oleme saanud tagasi kokku 415 toodet. Neist ainult kolm olid sellised, mida enam üldse ringlusesse saata ei saanud. Aga ka need ei läinud raisku, nendest saab kangast, millega parandada näiteks teiste riiete põlvi vms. Me kasutame kõik ära, mis võimalik. Ka tootmisjääkidest sünnivad meil uued tooted – olgu need patsikad või närimisrõngad (Kui saab linkida, siis patsikad: ja närimisrõngas.
Kliendid ütlevad tihti, et see on neile tohutu lisaväärtus – see teadmine, et tootel on rohkem kui üks elu. Ja eks see ole ka väga praktiline, sest lapsed kasvavad ju nii kiiresti ja vahetavad suuruseid mitu korda aastas. On mõnus, kui tead, et need riided ei pea lihtsalt kuskile seisma jääma ja sa ei pea neid hiljem ise järelturu jaoks pildistama, mõõtma ja postitama, vaid saad meile need lihtsa vaevaga tagastada.
– Mis olid peamised õppimiskohad, kui seda riiete ringlemise mudelit juurutasid?
Suurimad õppimiskohad polnudki niivõrd tehnilised, vaid pigem peas ja südames.
Kõige suurem hirm oli kindlasti see, kas kliendid üldse võtavad selle „Too tagasi“ kampaania omaks? Kas keegi tahab saata tagasi kantud riideid? Ja mis kõige julgem küsimus, kas me paneme need päriselt ka uuesti oma e-poodi müüki? Kas me päriselt ka paneme üles parandatud riided?
Vastus on: jah, paneme! Ja teeme seda suure rõõmuga!
Minu enda jaoks on ringmajandus hästi loomulik osa elust. Ma ise tarbin samamoodi teadlikult. Kuid oma ettevõtte puhul tundus see alguses nagu suur hüpe tundmatusse, sest keegi polnud seda Eestis sellisel kujul veel teinud.
Aga täna ma tean – see on üks parimaid otsuseid, mida oleme Safal KIDSis teinud. Mitte ainult keskkonna pärast, vaid ka sellepärast, et see võimaldab pakkuda rohkem väärtust – rohkem tooteid, rohkem valikut, rohkem ligipääsu. Ja mis veel olulisem, see loob usaldust. Klient näeb, et meie riided tõesti kestavad. Me ei pelga neid ise uuesti müüa, sest nad on seda väärt.
Ja veel üks oluline asi, mida olen õppinud: ringmajandus ei tähenda odavat. See ei ole vaesem variant uuest tootest. Pigem on see mõtteviis. Ja see kõnetab järjest rohkem inimesi – sõltumata rahakoti paksusest või elustiilist. See on lihtsalt hooliv valik!
– Lenne-Ann, oled liitunud ka meie äriarendusprogrammiga “Naised ettevõtluses – Roheline ja hooliv maailm” – mis oli see põhjus selle programmiga liitumiseks ja mida oled seni saanud?
Tahtsin olla keskkonnas, kus räägitakse samal lainel – roheline mõtteviis, teadlik tootmine, ringmajandus …. Kõik need teemad, mis mind ja Safal KIDSi väga kõnetavad. Soovisin saada kinnitust, et oleme õigel rajal. Ja samas lootsin ka uusi ideid ja inspiratsiooni – äkki on veel midagi, mida saaksime paremini või nutikamalt teha.
Ja nüüd, olles juba mõnda aega programmis sees, võin öelda – jah, ma olen õigel teel. See on nii hea tunne! Programmist olen saanud enesekindlust, uusi teadmisi ja tuge. Ja muidugi ka toreda kogukonna, kus jagatakse ausalt nii edulugusid kui ka õppimiskohti.
Küsis – Riina Eedra, äriarendusprogrammi mentor
Vastas – Lenne-Ann Orusalu, Safal KIDS looja. www.safalkids.ee