Autor: Kertu Liebert
Veebinari eesmärk oli jagada praktilisi kogemusi ja teadmisi, kuidas muuta traditsioonilised ettevõtted jätkusuutlikeks, keskendudes rohetegevusele ning jagades lugusid rohetegevuste edukast elluviimisest. Veebinaril osalesid Looduskosmeetika Berrichi OÜ asutaja Berit Joosep ja Tuul Mobility OÜ tegevjuht Tauri Kärson, kes tutvustasid oma ettevõtete arengut ja rohetegevusi.
Berit Joosepi ja Berrichi OÜ kogemus
Berit Joosep rääkis oma teekonnast looduskosmeetika valdkonnas ning Berrichi brändi loomisest. Tema algne mõte ei olnud vetikaid kosmeetikas kasutada, vaid keskenduda pigem lambavillast lanoliini kasutamisele. Kuid pärast kogemust reisil, kus nägi ühte vees vetikatega toimetavat meest, kelle nägu oli krimpsus, aga tema käed olid pehmed, tuli talle mõte, et ehk on vetikatel midagi kosmeetilistel eesmärkidel pakkuda. Seda ideed aitas arendada koostöö Tallinna Ülikooliga, kus teadusuuringud kinnitasid, et Läänemere vetikatest saab valmistada efektiivseid kosmeetikatooteid.
Beriti sõnul oli toote arendamise juures oluline kasutada puhtaid ja looduslikke tooraineid. Tooteid ei pruugita turul enam alati õigesti mõista – kui pakendil on kirjas “looduslik”, ei tähenda see automaatselt, et toode oleks valmistatud puhtast toorainest. Berrichi tooted keskenduvad loodussõbralikele koostisosadele ning pakendite taaskasutatavusele. Ettevõte on loonud koostöö kohaliku pakenditootja Neulariga, et pakendid oleksid keskkonnasõbralikud ja taaskasutatavad. Lisaks on Berrichil loodud ka refilleerimisvõimalus, kus kliendid saavad oma tühja pakendi täita soodsamalt. Selline süsteem on kliendi poolt hästi vastu võetud.
Berrichi arengus oli oluline roll ka EAS-i toetusel, mis andis julgust arendada uusi tooteid ja koostööd teadusasutustega ning ja minna rahvusvahelistele turgudele. Tänu sellele on Berrichi tooted jõudnud ka Saksamaale ja Amazoni platvormile, pakkudes klientidele kvaliteetset ja teaduspõhist kosmeetikat.
Beriti sõnul on oluline tagasiside – see aitab pidevalt tooteid ja teenuseid täiustada. Samuti soovitas ta uurida teadusuuringuid, mis võivad pakkuda uusi ärivõimalusi, ja hoida oma kliente ning fänne lähedal. Ettevõtte arengus on aga oluline õppida ka meeskonna juhtimist ja tegeleda pidevalt ka enda arendamisega.
Tauri Kärsoni ja Tuul Mobility OÜ kogemus
Tauri Kärsoni jagas oma kogemust Tuul Mobility OÜ arendamisest ja modulaarsete tõukerataste turule toomisest. Tauri rääkis, kuidas mikromobiilsus – nagu elektrilised tõukerattad – on muutunud populaarseks, kuna need pakuvad keskkonnasõbralikku ja mugavat liikumisviisi. Tuul tõukeratas on modulaarselt üles ehitatud, mille tõttu on võimalik vahetada ainult teatud komponente, mitte kogu ratast. See vähendab oluliselt toote elu jooksul tekkivat jäätmete hulka.
Tuul tõukerataste valmistamise juures on suureks plussiks Eestis toodetud osad, mille enamus materjalid on taaskasutatavad. Näiteks on ratastel 90% osadest hiljem võimalik ümbertöötlemiseks suunata, mis vähendab keskkonnamõjusid. Tuuli eristab konkurentidest ka see, et nende tooted on mõeldud kestma ja pakuvad suurepärast ohutust – tõukerataste pidurdussüsteem muudab sõidu mugavamaks ja ohutumaks, samas aitab süsteem aku laadimist optimeerida.
2020. aastal turule tulnud Tuul Mobility ratastele on edu toonud ka maailmatasemel disain ja funktsionaalsus. Ettevõte on saavutanud Baltic Green Brand auhinna ja tooted on laialdaselt kasutuses Läänemere piirkonnas, sealhulgas Riias ja Eestis. Tauri tõi välja, et mikromobiilsus ei ole lihtsalt lõbus sõiduvahend, vaid see aitab lahendada tõsiseid transpordi ja keskkonnaprobleeme linnades, pakkudes alternatiivi autole ja vähendades liiklusummikute arvu.
Tauri sõnul on fookuse hoidmine äri arendamise juures oluline – mitte ainult toote kvaliteedis, vaid ka ettevõtte juhtimises. Kõige raskem on standardite kehtestamine ja nende järgimine. Ettevõtte juures on oluline ka tulemuste mõõtmine ja protsesside pidev analüüs, et kindlustada kasumlikkus ja ettevõtte jätkusuutlikkus.
Kokkuvõte
Veebinari kokkuvõtteks võib öelda, et traditsiooniliste ettevõtete roheliseks ümberkujundamine on keeruline, kuid võimalik, kui keskenduda õigetele väärtustele ja strateegiatele. Beriti ja Taurit inspireerivad lood tõestavad, et jätkusuutlikkuse, teadlikkuse ja teadusuuringute kaudu on võimalik arendada tooteid, mis on keskkonnasõbralikud ja pakuvad samal ajal tarbijatele kvaliteeti.
Eestis loodud rohetegevused nagu Berrichi looduskosmeetika ja Tuul Mobility mikromobiilsuslahendused näitavad, et tänapäeva tarbijad on aina teadlikumad oma valikute keskkonnamõjudest, ning et jätkusuutlikkus ei ole ainult mood, vaid muutuv eluviis. Ettevõtted, kes suudavad oma tooted ja teenused roheliseks muuta, on samal ajal konkurentsivõimelised ja innovaatilised.
Ettevõtete edu saladuseks on pidev arendamine, tagasiside kuulamine ja teadlik koostöö teadusasutustega. Loodetavasti inspireerib see veebinar paljusid teisi ettevõtteid, kes soovivad valida rohelise tee peale ja arendada oma tegevusi jätkusuutlikult.