Mis on äriplaan?
Autor: Marika Jõeleht
Äriplaan on esimene samm ettevõtte loomisel. Alustava ettevõtja jaoks on äriplaan väga oluline dokument, mis aitab struktureerida ja planeerida ettevõtte tegevust ning on tihti vajalik investorite või laenuandjate veenmiseks. Äriplaani koostamisel võiks läbi mõelda järgmised teemad:
- Tegevusala ja turundus
Kirjeldus ettevõtte tegevusalast, toodetest või teenustest.
Turuanalüüs, konkurendid, sihtgrupp, turundusstrateegia.
- Organisatsioon ja juhtimine
Ettevõtte struktuur, meeskond, omanike rollid.
Juhitavad tegevused, vastutusvaldkonnad.
- Toote või teenuse kirjeldus
Üksikasjalik kirjeldus tootest või teenusest, selle eelised ja unikaalsed omadused.
- Turg ja konkurents
Turu suurus, kasvupotentsiaal, klientide vajadused.
Konkurentide analüüs, nende tugevused ja nõrkused.
- Müük ja turundusstrateegia
Müügikava, hinnakujundus, müügikanalid.
Turundusplaan ja reklaamistrateegia.
- Rahastamine ja finantsprognoosid
Investeeringud, laenud, omakapital.
Finantsprognoosid, sh kasumiaruanne, bilanss, rahavoog.
- Riskianalüüs ja juhtimine
Riskide tuvastamine ja hindamine.
Strateegiad riskide maandamiseks ja juhtimiseks.
- Realiseerimiskava ja ajakava
Tegevuskava, mis kirjeldab, kuidas plaanitakse eesmärke saavutada.
Ajakava, milles on välja toodud olulised verstapostid ja tähtajad.
Äriplaani koostamisel on oluline olla detailne, aus ja realistlik, sest see dokument näitab nii ettevõtjale kui ka võimalike investeerijatele, kuidas ettevõte kavatseb tegutseda ja edu saavutada.
Abimaterjale äriplaani koostamiseks leiab Eesti Töötukassa kodulehelt
https://www.tootukassa.ee/et/teenused/ettevotlusega-alustamine/evat-taotlemine
Äriplaani koostamine ei ole ühekordne tegevus. Juba esimesel korral on arukas läbi mängida erinevad stsenaariumid. Äriplaani tuleb värskendada, kui toimuvad muutused ettevõtte sees, kaasatakse uut kapitali, muutub majanduskeskkond jne.